مسائل صرفية فيها قولان

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الأســتاذ المشارک جامعة أم القرى کلية اللغة العربية قسم النحو والصــرف

المستخلص

مسائل صرفية فيها قولان
د/ موضِيِ بِنْت حُمَيد بن رميزَان السُّبيعيِ
الأســتاذ المشارک جامعة أم القرى کلية اللغة العربية قسم النحو والصــرف.
الملخص :
تتناول هذه الدراسة خمسة مباحث متفرقة مجتمعةٌ في بعض مباحثها ، فما کان منها معتلاً حرصت الدراسة أن تجعلهُ متتابعاً لقرب نوع المبحث الذي يدرس فيه کالمُعْتلاَّت مثلاً ، وما کان منها متفرقاً جعلته في مبحث بعينه تحت عنوان (مسائل متفرقة) .
تتناول الدراسة المبحث الأول : اســم الفاعلِ المعتل الوسط من الفعل " قَوْلَ وبَيْعَ " وذلک أن الواو والياء تقلبان وهما معتلتان إلى ألف والألف تبدلُ همزة وهو القول الذي يوافق ما قاله ممن حذقوا علم التصريف  والقـول الثاني للمبرد ، وهـو التقاء الألفين وهمـا ساکنتان فکان لابد من الحذف أو الإبدال فأبدلت الثانية ، ثم کان اسـم الفاعل من مهموز العين واللام (جَائِيءٍ) ، وقد قيل فيه بقولين : أدقها ما کان فيه قلب مکاني ثم حذفٌ إعلالي ، وهو الذي ارتضاه الخليل لکي لا تضعف المفردة العربية ثم جاء المبحث الثاني : في اسـم المفعول الواوي وهو بحذف أحد المّدين والأشهـر حذف عين الفعل  وکـذلک في اليائي ، وهو قول الأخفش ووافقته الدراسة لدقته اللغوية ، في حذف عين الکلمة وبقاء (واو) مفعول وإبدالها (يَاء) ، وکان المبحث الثالث : حذف عين الکلمة المنقلبة ، وبقاء ألف الإفعال التي جِيءَ بها لمعنىً حسب قول الأخفش ، وتناول المبحث الرابع کلمة (أَشْيَــاء) والحديث عن القلب المکاني فيها ، وأخذت الدراسة بقول الخليل لأَنَّ القلب المکاني کثيرٌ في کلام العرب وبعد ذلک کان المبحث الخامس : تحت عنوان مسائل متفرقة فيها قولان ، وکانت المسألة الأولى کلمة (أَرْطَى) هل الألف فيها للتأنيث أو للإلحاق؟! وأثبتت الدراسة أنها للإلحاق وساقت الأدلة من اللغة  والکلمة الثانية هي تصغير کلمة (أَحْوَى) تصغر على (أُحَيٍّ) بحذف الياء الأخيرة لعلة توالي الأمثال ، المسألة الثالثة کلمة(خَطِيئة) مما لاَمُهُ همزة قال فيها البصريون إِنَّها بوزنِ (فَعَائِلَ) ، والخليل إِنَّها بوزنٍ (فَعَالِي) وکان قول الخليل هو القلب المکاني لکي تخفّ الکلمة .
المسألة الرابعة : النسـب فيما کان مُعتلاً بالواو في فاء الکلمة کـ (شِيَةً) ، ومعتل العين(يَرَائِي) أو(يَرْأوِيُّ) کما عند الأخفش ثم أخيراً محذوف اللام کـ (شَاهِيُّ) بشرط أن تکون العين معتلة وأصلها (شَوْهَةً) ، أو(شَوهِي) ، وکلمة (أَبٍ) و(سَنَة) و(سَنو) تُرد لامها التي هي حرف علة بعد التثنية أو الجمع ، ثم بعد ذلک تُنسب (أَبَوِيٌّ) و(سَنَوِي) و(سَنَهِي)، ثم مسألة رابعة وهي النسب للمــزيد ، المسألة الخامسة : کلمة (مِرْعِزاء) هلْ الميم فيها زائدة أم أصلية؟ ، وقد عرضت الدراسة قول سيبويه وقول صاحب العين ، والمسألة السادسة : في مصدر الفعل (فَعَل ، يَفْعِلُ ، يَفْعُلُ)  المتعديان وقياس مصدرهما (فَعْل) بفتح وسکـون ، و(فَعَلَ) اللازم قياسه (فُعُول) ، ثمَّ خاتمة أَجملت الدراسة فيها أهم النتائج .
الکلمات المفتاحية : مسائل صرفية - فيها قولان- اســم الفاعل- الأخفش- القلب المکاني.
 
 
Pure issues with two words
Modaa Bent Hamed bin Rumizan Al-Sabei
Associate Professor, Um al-Qura University, Faculty of Arabic Language, Department of Grammar and Crafts.
Abstract :
This study deals with five separate investigations combined in some of its investigations, which was not one of them, which the study made sure to keep it in follow-up to the type of research in which it is studied, for example, and what was scattered that made it in a particular topic under the title (miscellaneous issues).
The study deals with the first research: the name of the middle mental actor of the act "say and say "and the eyes of the two things" and that they fluctuate and they are two to a thousand, which is the saying that corresponds to what those who have been careful about the knowledge of discharge and the second saying of the cooler, which is the confluence of the two countries and they must be inhabited. It was said that there were two words: the most accurate of which was the heart of my place, and then the deletion of the ale, which was accepted by Hebron in order not to weaken the Arabic vocabulary, and then came the second topic: in the name of the effect of the law, which is to delete one of the debtors and The most famous deleting of the eye of the verb and so in the yay, which is the saying of the brother and agreed by the study to his linguistic accuracy, in the deletion of the eye of the word and the survival of (f) effect and exchange (Y), and the third topic was: the deletion of the eye of the spoken word, and the survival of a thousand actions that brought it to the meaning of the words of the brother, and the fourth subject addressed the word (a) And talking about the spatial heart in it, and i took the study by saying Hebron because the spatial heart is a lot in the words of the Arabs and then the fifth topic was under the title of various issues in which two sayings, and the first question was the word "apart" is the thousand in it for femininity or for attachment?! The study proved that to append and lead the evidence from the language and the second word is to minimize the word "i.e.," it is smaller than the last (i.e., the last z) by deleting the last of the proverbs, the third question is the word "step", which is not a joke in which the opticians said it with the weight of (thighs) and hebron to weigh ( And hebron was the spatial heart to hide the word.
The fourth issue is that while he was a mother of the word, the word is "chiah", and the eye is ill (see) or "see" as when the scarer is finally deleted. "Chahi" provided that the eye is disabled and its origin is "shag" or "swahi", and the word "aby" and "sina" and "sinu" want to blame her. Which is a vowel after deuteronomy or plural, and then it is attributed (abomes) and "sanwe" and "sanhi", and then a fourth question, which is the lineage of the increase, the fifth question: the word "mares" is attributed in it redundant or original? The study presented the saying of Sibuyeh and the author of the eye, and the sixth question: in the source of the act (act, act, do) the transcomers and measure their source (act) by opening and squon, and (doing) to be measured (indeed), and then the conclusion of the most important results of the study.
Keywords: Pure issues, two words, the poison of the actor, the snitch, the spatial heart.